فرق و تفاوت های کفش اسپرت پیاده روی با کوهنوردی

تفاوت کفش اسپرت کوهنوردی و پیاده روی

می دانید که کفش ها نقش مهمی در انجام کار های روزمره، تفریحات و ورزش های شما دارند؟ می دانید که بدون داشتن نمونه مناسبی از آنها، نه می توانید استایل مناسبی داشته باشید، نه پیاده روی برایتان آسان خواهد بود، نه از خستگی ها روزمره در امان خواهید بود و نه خواهید توانست که از جاهای سخت هنگام کوهنوردی عبور کنید. اما وقتی می گوییم کفش مناسب، منظور خرید و استفاده از یک جفت کفش برای همه کار ها نیست. در واقع شما برای کوهنوردی به کفشی متفاوت، برای استایل و عروسی به کفشی متفاوت و برای پیاده روی نیز به کفش اسپرت و کتونی متفاوتی احتیاج خواهید داشت. در این مقاله می خواهیم فرق و تفاوت هایی که کفش های کوهنوردی و کهش ها و کتونی های اسپرت مخصوص پیاده روی به عنوان دو مورد از مهمترین انواع کفش ها با هم دارند را برای شما عزیزان بررسی کنیم.

آیا کفش های کوهنوردی و پیاده روی متفاوت می باشند ؟

بله، مسلما این دو نوع کفش با هم تفاوت هایی دارند و در واقع نمی توان از هیچ کدام از آنها به عنوان دیگری استفاده کرد و قطعا دارای ویژگی های به خصوصی می باشند که همین ویژگی ها یا آنها را برای کوهنوردی مناسب ساخته است و یا برای پیاده روی. ویژگی های کفش اسپرت مخصوص پیاده روی را در مقاله ای جداگانه توضیح داده ایم و اگر تمایل داشته باشید، دانستن این ویژگی ها می توان در درک تفاوت آنها با کفش های کوهنوردی به شما کمک کند. تفاوت های میان کفش های اسپرت پیاده روی و کوهنوردی را می توان در موارد زیر خلاصه نمود :

  • کفش های مخصوص پیاده روی برا سطوح صاف و نهایتا غیر آسفالت و طراحی شده اند و توانایی محافظت و حمایت از پاهای شما در شرایط سختی همانند سنگ و صخره و یا ارتفاعات را ندارند. از طرفی دیگر کفش های مخصوص کوهنوردی مخصوص شاریط سخت طراحی شده اند، قسمت پنجه ها وسینه پاهایشان محکم طراحی شده است، دارای محافظ می باشند، معمولا ضد آب هستند و از پاهای شما در برابر آسیب های احتمالی هنگام کوهنوردی محافظت می کنند. شاید بگویید پس برای پیاده روی نیز مناسب هستند. اما باید بگوییم که طراحی به خصوص آنها سبب شده که وزن بالایی داشته باشند و این همان تفاوت و فرقی است که کفش های کوهنوردی با پیاده روی دارند و نمی توان از نمونه های مخصوص کوهنوردی برای پیاده روی استفاده نمود
  • از دیگر تفاوت ها و فرق ها این است که زیره کفش های مخصوص کوهنوردی معمولا دارای برآمدگی های بیشتری است و شاید به نرمی و انعطاف نمونه های پیاده روی نیز نباشد. هرچند آنها هم نرم و انعطاف پذیر می باشند، اما معمولا زیره کفش های مخصوص پیاده روی برجستگی ها و شیار هایی با عمق کمتر دارند.
  • تفوات سوم کفش های پیاده روی و با کفش های کوهنوردی با وجود اینکه نمونه های با کیفیت از هر دوی آنها دوام کافی و لازم را دارد اما این است که معمولا مدل های مخصوص کوهنوردی دوام بیشتری دارند، چراکه برای شرایط سخت تری طراحی و ساخته شده اند، معمولا متریالی که در ساخت این مدل ها استفاده می شود سخت تر و برخی از قسمت های انها تقویت شده تر می باشد.

کفش مخصوص کوهنوردی

  • معمولا کفش های مخصوص کوهنوردی حمایت بیشتری از پاهای شما خواهند کرد، بیشتر مدل های مخصوص کوهنوردی به عنوان مثال ساق های بلند تری دارند و یا حتی اگر ساق هایشان نیز بلند تر نباشد، توانایی بیشتری در محافظت از مچ پاهای شما و جلوگیری از پیچ خوردن آنها دارند. همچنین چون قسمت های پنجه آنها از لایه های بیشتری ساخته شده و دارای محافظ پنجه است، در برابر افتادن و یا ریزش سنگ و … نیز مقاوم می باشند و سایر ویژگی های محافظتی کفش های کوهنوردی.
  • و به عنوان آخرین تفاوت میان کفش های کوهنوردی و پیاده روی، باید بگوییم که نمونه ها و مدل های مخصوص کوهنوردی معمولا ضد آب می باشند، در حالی که در مدل های مخصصو پیاده روی بیشتر به تنفس پذیر بودن توجه شده است.

آیا می توان کفش مخصوص کوهنوردی را برای پیاده روی پوشید ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، امکان چوشیدن مدل های مخصوص کوهنوردی برای پیاده روی وجود دارد، چراکه برای شرایط سخت تری از پیاده روی ساخته شده اند، اما باید بدانید که امکان عرق کردن پاهای شما بیشتر است و همچنین باید وزن بیشتری نیز تحمل کنید. توصیه ما این است فقط در حالتی از کفش مخصوص کوهنوردی برای پیاده روی استفاده کنید، که در یک روز برفی و یا بارانی به پیاده روی بروید.

آیا می توان کفش مخصوص پیاده روی را برای کوهنوردی پوشید ؟

اما پاسخ به این سوال خیر است و باید بگوییم که پوشیدن کفش های مخصوص پیاده روی برای کوهنوردی کاری بس اشتباه است، چراکه نه محافظت کافی از پاهای شما خواهند کرد، نه برای شرایط سخت آماده خواهید بود و نه می توانید از مکان های صعب العبور، بگذرید. البته به کوهنوردی که انجام می دهید هم بستگی دارد و اگر مسیر کوهنوردی، مسیری تقریبا صاف است، با آن آسنایی دارید و می دانید که گذر های سختی ندارد و تفاوت چندانی با پیاده روی ندارد، باز به هر حال استفاده از مدل های پیاده روی به جای کوهنوردی قابل قبول تر خواهد بود.

کفش مخصوص پیاده روی

سخن آخر

در پایان باید بگوییم گخ بهترین کار خرید کفش اسپرت مخصوص پیاده روی برای پیاده روی و مدل مخصوص کوهنوردی برای رفتن به کوه و طبیعت است و باید این تفاوت ها را جدی بگیرید، چراکه هدف از انجام هر دو ورزشف لذت بردن و دریافت بیشترین اثر است و در صورت استفاده از تجهیزات اشتباه، نه لذت کافی خواهید برد و نه فواید لازم را دریافت خواهید کرد.

منبع : grisport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ از ما بپرسید ...
×