نحوه شروع کردن به دویدن – راهنمای کامل مبتدیان

نحوه شروع کردن به دویدن

شاید شما هم دویدن را دوست دارید و به فکر این هستید که وقتی نوبت دویدن می رسد و وقتی می خواهید اقدام کنید، از کجا باید شروع کنید ؟ چه چیزی نیاز دارید ؟ باید کفش خوبی داشته باشید ؟ به لباس هم احتیاج دارید ؟ و مواردی از این قبیل … این مقاله که توسط فروشگاه اینترنتی وینگوگ ترجمه و آماده شده است یک راهنمای کامل برای نحوه شروع کردن دوندگی است و به شما کمک می کند که دویدن را به بهترین شیوه ممکن انجام دهید. با ما همراه باشید …

آیا شما به اندازه کافی برای دویدن سالم هستید ؟

مهمترین نکته در شروع به دویدن این است که قبل از اینکه کفش هایتان را برای شروع کردن به پا کنید باید بررسی کنید که آیا به اندازه کافی برای شروع کردن به دودین سالم هستید ؟ برای این منظور هم باید به پزشک خود مراجعه کنید تا تست های لازم برای پی بردن به این موضوع را برای شما عزیزان انجام دهد.

برری این موضوع شاید به نظرتان شوخی باشد اما وقتی که بحث اضافه وزن، بارداری، مشکلاتی همانند ( فشار، دیابت و … )، سیگاری بودن یا نبودن، سابقه بیماری های قلبی، احساس ضعف، مشکلات تنفسی، بیش از یک سال بدون تحرک بودن یا تحرک زیاد، سن و … به میان می آید، اهمیت پیاد می کند و به ارزشی که پیش دکتر رفتن و یا بررسی سالم بودنتان برای پیاده روی دارد، پی خواهید برد.

بنابراین حتما قبل از شروع کردن به دویدن نزد پزشک خود بروید و اهدافتان از اینکه چرا می خواهید دویدن را شروع کنید با پزشک در میان گذاشته و تست هایی که نیاز است را برای بررسی سالم بودن یا نبودنتان انجام دهید. همچنین اگر اضافه وزن دارید و می خواهید برای کاهش وزن به دویدن بروید، این را هم حتما با پزشک خود در میان بگذارید، چراکه برخی از اضافه وزن ها می تواند حکم یک بازدارنده را برای دویدن داشته باشد.

همچنین نکته دیگری هم که بسیار مهم است، این است که دویدن از ورزش های خیلی پر تحرک است و اگر از آن دسته از افرادی هستید که مدت زمان بسیار زیادی است که ورزش نکرده اید و یا تحرکی نداشته اید، شاید همینطوری شروع کردن به دویدن برایتان نا مناسب باشد و بهتر است حتما به توصیه های پزشکتان توجه کنید. همچنین مقاله مزایای دویدن را مطالعه کنید و در نظر داشته باشید که این مزایا برای همه یکسان است و شما هم تنها با شروع کردن به دویدن به آنها دست خواهید یافت.

بنابراین قبل از شروع کردن به دویدن حتما هدف خود را مشخص کنید و در نظر داشته باشید که برای چه چیزی می خواهید بدوید، تا هم بر روی آن مصمم تر باشید و هم تلاش بیشتری برای رسیدن به نتیجه دلخواه بکنید، همچنین مزایای دویدن را نیز مطالعه کنید که به احتمال زیاد انگیزه بهتر و بیشتری برایتان خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای دویدن

اما حالا که از مزایای دویدن خبر دارید، با پزشک خود این مساله را در میا نگذاشته اید و برنامه ای برای انجام آن چیده اید و هدفی هم تعیین کرده اید، باز نمی توانید شروع کنید، چراکه به وسایلی نیاز دارید که قبل از شروع کردن به دویدن باید حتما همه آنها را تهیه کنید، داشتن این وسایل هم کیفیت دو شما را افزایش خواهد داد و هم به رسیدن به هدفی که تعیین کرده اید سرعت خواهد بخشید. چه بسا اگر این وسایل را نداشته باشید، ممکن است دچار آسیب های جبران نا پذیری نیز گردید.

کفش های محصوص رانینگ یا دوندگی

شاید اولین سوالی که با خواندن این تیتر به ذهنتان می رسد این است که مگر کفش های خودتان چه مشکلی دارد ؟ و چرا به کفش مخصوص دویدن احتیاج دارید ؟ در پایخ باید بگوییم که برای این که هرچه کفش هایی که استفاده می کنید راحت تر باشند، دویدنتان ایمن تر خواهد بود. بنابراین نباید انتظار دریافت نتیجه با استفاده از کفش های مجلسی برای دویدن داشته باشیدو.

زیاد هم وحشت زده نشوید و نگران هزینه های زیاد ابزار ها و وسایل مورد نیازتان هم نباشید، خرید کتونی مخصوص دویدن از جمله مهمترین کار هایی است که باید انجام دهید، چراکه کفش تنها ابزاری است که هر دونده ای باید نمونه خوبی از آن داشته باشد. چرا که بدون وجود آنها ممکن است خیلی زود دچار لگن درد شوید، ممکن است خیلی زود پاهایتان و یا زانوهایتان دچار آسیب شود، ممکن است درد هایی همانند التهاب تاندون آسیل و … تجربه کنید و به کل نتوانید دویدن را ادامه دهید. بنابراین حتما از یک فروشگاه فروش کفش اسپرت اورجینال یک کفش مناسب دوندگی را خریداری کنید تا این مشکلات برایتان پیش نیاید.

سایر ابزار آلات مورد نیاز برای شروع کردن به دویدن

حال که نسبت به خرید کفش اسپرت مناسب اقدام کرده اید و می خواهید همه ابزار ها و وسایلی که نیاز دارید را تکمیل نمایید، نیاز نیست زیاد هزینه کنید و با هزینه های اولیه خودتان را از دویدن پشیمان کنید، تنها خرید لباس مناسب و یا استفاده از لباس های خودتان که البته برای دوندگی سبک، تنفس پذیر و مناسب باشند، کافیست و با همین وسایل می توانید به دوندگی بروید و از آن نتیجه خوبی هم دریافت کنید.

خوراکی و دوندگی

سولای که برای بسیاری از مبتدیان در بدو شروع به دویدن پیش می آید این است که ایا قبل از دویدن باید غذا بخورید یا نه ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین کار این است که قبل از شروع کردن به دویدن بهتر است که حدود دو ساعت قبل تر یک وعده غذایی سبک بخورید و یک ساعت بعد تر یعنی حدود نیم ساعت الی ۱ ساعت قبل از شروع کردن به دویدن، یک میان وعده کوچک هم میل کنید.

مطمئن باشید که غذای مناسبی می خورید، چراکه اگر غذای درستی را انتخاب نکنید، ممکن است بلافاصله بعد از شروع کردن به دویدن، به دنبال دستشویی باشید، بنابراین بهترین گزینه یک وعده غذایی سبک با کربوهیدرات بالا، چربی پایین و حاوی فیبر و پروتئین است.

اگر هم صبح زود بیدار می شوید و همانند بسیاری دیگر از افراد توانایی غذا خوردن ندارید و یا به آن میل ندارید، بهتر است که هنگام دویدن آب کافی داشته باشید و آب بیشتری ( البته به اندازه نیاز ) بنوشید، چرا که غذا نخوردن قبل از دویدن باعث می شود که خیلی زودتر خسته شوید و انرژی بدنتان خیلی سریع تر تمام شود.

سخن آخر

در پایان باید بگوییم که خوش به حالتان که تصمیم به دوندگی و شروع کردن به دویدن گرفته اید و نگران اینکه مبتدی هستید و یا تجربه ای ندارید نباشید و با خیال راحت با رعایت این چند اصول ساده روزانه حداقل، ۱۰ الی ۲۰ دقیقه از تایم خود را به دویدن اختصاص داده و با داشتن کفش اسپرت مخصوص دویدن و لباس مناسب، از این ۱۰ دقیقه و انرژی اضافه ای که برای کل طول روز به دست می آورید نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ از ما بپرسید ...
×